Strach ma wielkie oczy…czyli jak pomóc dziecku pr

Strach ma wielkie oczy…czyli jak pomóc dziecku pr

Strach ma wielkie oczy…czyli jak pomóc dziecku przezwyciężyć stres przed rozpoczÄ™ciem szkoÅ‚y
autorem artykułu jest Anita Janeczek

Ostatni weekend wakacji. Za oknem ciężkie chmury nie pozwalają zapomnieć, że zbliża się jesień, a wraz z nią kolejne miesiące spędzone w szkole, pracy, na uczelni. I pewnie nie ma w tym nic przerażającego dla kogoś, kto wie, czego może się spodziewać, kto zna już swoją szkołę czy miejsce pracy, kto co roku wdraża się w rytm pracy wraz z początkiem września.

Jednak to, co dla “doÅ›wiadczonych” jest po prostu kolejnym koÅ„cem wakacji, dla dzieci zaczynajÄ…cych naukÄ™ w szkole może być źródÅ‚em silnego stresu. Nowy budynek, nowe nauczycielki, nieznane dotÄ…d koleżanki i koledzy, plecak peÅ‚en książek, plan lekcji…to wszystko spÄ™dza sen z powiek niejednego siedmiolatka. Z pewnoÅ›ciÄ… warto wiÄ™c wykorzystać ostatnie dni wakacji tak, by pomóc swojemu dziecku przezwyciężyć stres zwiÄ…zany z pójÅ›ciem do szkoÅ‚y.

Trudno jest udzielić kilku prostych rad, ująć w słowach wskazówki, które rodzice mogliby wcielić w życie. Każde dziecko jest bowiem inne, każde inaczej przeżywa swój szkolny start, wreszcie każde inaczej okazuje emocje, których doświadcza. Tym, co jednak łączy wszystkie dzieci rozpoczynające naukę jest przeżycie zmiany - od teraz wielogodzinna zabawa ustąpi miejsca nauce, kolorowe przedszkolne sale zastąpią szkolne klasy, pojawią się nowi koledzy, nowe nauczycielki, nowy rytm dnia. Jak pokazują badania, okres szkolny jest dla dziecka okresem stosunkowo trudnym. Z jednej strony podejmuje ono naukę w szkole i uczy się funkcjonować w dwóch nowych systemach (szkole i grupie rówieśniczej), z drugiej zaś nabywa wielu nowych kompetencji, rozwija swoją samodzielność i zawiera pierwsze przyjaźnie. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj rola rodziców, ich nastawienia do wejścia dziecka w okres szkolny i rozpoczęcia funkcjonowania w szerszym kontekście społecznym.

Co więc mogą zrobić rodzice dla swojego dziecka?

* w pierwszej kolejnoÅ›ci powinni pogodzić siÄ™ z tym,że od tej pory ich dziecko bÄ™dzie funkcjonować także w innych systemach niż rodzinny. BÄ™dÄ… wiÄ™c w pewnym sensie musieli “dzielić siÄ™ nim” ze szkołą i rówieÅ›nikami.
* ważnym jest ustalenie wÅ‚asnego “planu dziaÅ‚ania” miÄ™dzy rodzicami. Chodzi tu o jasne reguÅ‚y dotyczÄ…ce nauki dziecka - w czym i na ile bÄ™dÄ… mu pomagać, jak bÄ™dÄ… dzielić tÄ™ pomoc miÄ™dzy sobÄ…, jak sprawdzać postÄ™py dziecka i wreszcie, co czÄ™sto bywa pomijane, jak je nagradzać. Należy też ustalić jak czÄ™sto i w jakim zakresie rodzice bÄ™dÄ… kontaktować siÄ™ ze szkołą. Nie pomożemy swojemu dziecku zaglÄ…dajÄ…c do sali podczas każdej lekcji, ale też brak zainteresowania jego szkolnymi sprawami nie jest wskazany.
* dobrze jest dowiedzieć się jak najwięcej o szkole i klasie, do której ma chodzić dziecko. Im więcej wiedzy, tym mniej lęku przed nieznanym.
* istotna jest również weryfikacja własnych oczekiwań wobec dziecka i dostosowanie ich do jego potrzeb i możliwości. Należy pamiętać, że już sam początek nauki jest bardzo trudnym doświadczeniem, stąd też obciążanie dziecka nadmiarem obowiązków może nasilić napięcie i zmuszać dziecko do podejmowania wysiłku ponad własne siły. Badania pokazują, że tylko wyważony poziom oczekiwań rodziców wobec dziecka przyczynia się do rozwoju motywacji do osiągnięć.
* rodzice powinni również uważać na to, co i w jaki sposób przekazujÄ… dziecku na temat szkoÅ‚y. Nie uniknie siÄ™ lÄ™ku przed szkołą, jeÅ›li dziecko bÄ™dzie sÅ‚yszaÅ‚o rozmowy w stylu “współczujÄ™ Ci,że idziesz do szkoÅ‚y”, “teraz to dopiero Ci siÄ™ zacznie, koniec beztroskiego dzieciÅ„stwa”. Rozmawiajcie ze swoim dzieckiem, wyjaÅ›nijcie mu gdzie idzie, czego może siÄ™ spodziewać, kogo spotka w szkole.
* ważne jest zezwolenie dziecku na budowanie i kształtowanie relacji z rówieśnikami. Warto więc zachęcać dzieci do poznawania rówieśników, a także samemu nawiązywać kontakt z nimi i ich rodzicami. Wspierając budowanie pierwszych przyjaźni, wspieramy również gotowość do podejmowania tego typu kontaktów w przyszłości.
* nie należy zapominać o potrzebie wypoczynku i zabawy. To,że siedmiolatek zaczyna naukę nie oznacza przecież, że z dnia na dzień staje się poważny. Radość dzieciństwa, ucieczka w zabawę i przyjmowanie w niej różnych ról ułatwia bowiem rozładowanie napięcia i pozwala odpocząć po ciężkim dniu pracy.
* sÅ‚uchajmy, sÅ‚uchajmy, sÅ‚uchajmy. Co byÅ‚o dzisiaj w szkole na obiad, co zrobiÅ‚ Karol, co dziaÅ‚o siÄ™ na przerwie, a co powiedziaÅ‚a Pani. Dla dziecka ten nowy Å›wiat jest peÅ‚en fascynujÄ…cych wydarzeÅ„ i nawet jeÅ›li czasem rodzicom wydajÄ… siÄ™ one bÅ‚ahe, warto znaleźć chwilÄ™ i wysÅ‚uchać tych historii, porozmawiać o nich z maluchem. Może być też tak,że kiedyÅ› usÅ‚yszymy “A Pani to powiedziaÅ‚a,że…” i o ile nie jest to coÅ› przerażajÄ…cego, nie ma sensu z tym walczyć. Pani tylko pozornie staje siÄ™ ważniejsza, to okres, który po prostu trzeba przetrwać.

I na koniec - rodzice nie powinni zarażać dziecka lÄ™kiem. “Ja na Twoim miejscu to bym siÄ™ baÅ‚a, że siÄ™ zgubiÄ™ na tych korytarzach” powiedziaÅ‚a kilka dni temu mama do syna, z którym przyszÅ‚a sprawdzić plan zajęć. Korytarze te byÅ‚y puste, dopiero szykowaÅ‚y siÄ™ na przyjÄ™cie peÅ‚nych energii uczniów. Warto wiÄ™c,żeby rodzice przygotowali swoje dziecko na ten start - rozmawiajÄ…c, opowiadajÄ…c miÅ‚e wspomnienia zwiÄ…zane ze szkołą, towarzyszÄ…c dziecku na rozpoczÄ™ciu roku szkolnego. I choć nie jest to Å‚atwe, powinni z zaufaniem “oddać dziecko” szkole. Oto przed nim poczÄ…tek niesamowitej przygody…

Anita Janeczek, psycholog

--
Anita Janeczek, psycholog

-Centrum Psychologiczne dla Dzieci i Młodzieży GEZELIN

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Czemu Golden Retriever nie posiada telefonu komórkowego
Perfumy - uniwersalny prezent
Z wszystkich rzeczy pięknych życie... jest krótsze niż
Cywilizacja i kultura
Forum dyskusyjne (WAREZ) w 20 minut